Škola ožila i o víkendu: uskutečnil se první Zručský školní OPENFEST
Návštěvníci z řad dětí i rodičů, kterým se brány školy otevřely v době od 14 do 17 hodin, si mohli vyzkoušet a na vlastní kůži zažít, jaké možnosti zpestření výuky současná doba nabízí a že naši učitelé se použití takovýchto aktivit v hodinách nebojí.
Zručský školní OPENFEST vznikl jako společný projekt Základní školy Zruč nad Sázavou a Týmu duševního zdraví pro děti. Cílem bylo celé široké veřejnosti přiblížit, jakými způsoby lze obohatit výuku, o což se na naší základní škole neustále snažíme. Návštěvníci si mohli projít celkem 15 stanovišť (seznam stanovišť přiložen na konci článku), v jejichž rámci procvičili a rozvíjeli svoje poznatky a dovednosti nejen na poli fyziky, využití moderních technologií a při sportu, ale třeba i v rámci angličtiny, pracovních činností, zeměpisu nebo přírodopisu. Protože současná doba - přinášející neustále stresové podněty nejen v osobním životě, ale i celosvětově v rámci společnosti - klade čím dál větší důraz na „wellbeing“, členové Týmu duševního zdraví si pro návštěvníky připravili aktivity na poznávání a práci s emocemi nebo takové, které byly zaměřené na zvládání stresu.
Učitelé s asistenty pedagogů, kteří se na obsahu OPENFESTu podíleli, si svá stanoviště plánovali již od léta. Nejen že museli zvolit, kterou z používaných metod a aktivit veřejnosti představí, ale připravovali si i pomůcky, a to mnohdy pro různé věkové kategorie dětí – jiné jsou vhodné pro menší žáky, jiné naopak ocení teenageři. Kromě učitelů ze základní školy představili moderní technologie a jejich využití také zástupci Vyšší odborné školy a střední průmyslové školy Kutná Hora, kteří byli na zručské základní škole v sobotu 10. září milými hosty.
Návštěvníci, kteří se rozhodli projít všechna stanoviště, postupně prošli budovu celé školy: stanoviště s aktivitami zaměřenými spíše na menší děti byly umístěny ve vybraných třídách I. stupně. Další stanoviště je zavedla na II. stupeň, kde rodiče a žáci navštívili nejen obě jazykové učebny, ale i prostor školních kuchyněk, kde bylo možné si vyrobit voňavá mýdla. V učebně, kde se během pracovního týdne schází děti přípravné třídy, si návštěvníci mohli vyrobit placku nebo magnet s vybraným nebo ručně nakresleným motivem. Velice rušno bylo hned ve vstupním vestibulu – zde byly návštěvníkům demonstrovány nejrůznější pokusy spadající do oblasti fyzikálních jevů a zákonitostí. Úkolem bylo např. vymyslet, jak pomocí kabelů s krokodýlky rozsvítit žárovky uvnitř elektrického obvodu, poznávání fyzikálních vlastností tekutiny uvnitř nádoby, zvládnout úkoly z oblasti optiky a spousta dalšího. Stejně rušno bylo i v prostoru o patro výše – zde byly prezentovány moderní technologie, jako jsou např. bee boti, ozoboti, sphero koule ovládané pomocí tabletu a spousta dalších. S těmito technologiemi se zejména žáci II. stupně pravidelně seznamují v hodinách informatiky a robotiky – učí se nejen ovládání robotických hraček, ale poznávají všechny možnosti jejich využití, učí se je také na základní bázi programovat atd. Robotické hračky jsou vždy vítaným zpestřením výuky, a to nejen v oblasti technicky zaměřených předmětů, ale své využití najdou i v řadě dalších hodin. V neposlední řadě zavítali sportovní nadšenci do školní tělocvičny, kde se mohly děti vybít při nejrůznějších pohybových aktivitách.
Kromě hladu po poznání se škola postarala také o uspokojení skutečného hladu. Příchozí mohli pro občerstvení využít nabídku nového školního bufetu, který v tomto školním roce provozuje Školní Lucky bistro. To kromě klasických obložených housek nebo toastů nabízí žákům každý den také zdravější formu svačin např. v podobě poháru müsli s jogurtem nebo nově i třeba salát s kuskusem.
Navzdory nepříznivému počasí, které v ten den panovalo, dorazilo do školy skutečně veliké množství rodičů a dětí. Jak je vidět, škola není pro žáky takovým strašákem, ale rády zde stráví i kus svého víkendového volného času. Pevně věříme, že se Zručský školní OPENFEST příchozím líbil a měl jim co nabídnout. Tak zase někdy ve škole opět na viděnou. Třeba při dalším ročníku OPENFESTu.
Blanka Olišarová
Seznam stanovišť:
- Fyzika v pokusech (vstupní vestibul) → poznávání fyzikálních zákonitostí hravou formou pomocí modelů, praktický ukázek a pokusů (zaměřeno např. na vlastnosti tekutin, elektřinu atd.)
- Činnostní učení - tangramy, skládání a hry (třída 2.B, 1. patro, pavilon A) → zábavné poznávání pro naše menší žáčky - skládání motivů z geometrických tvarů, přířazování atd.
- Matematika hrou (třída 3.A, 1. patro, pavilon A)
- Plackohraní (herna ranní ŠD, přízemí, pavilon B) → výroba placky s vybraným nebo vlastnoručně nakresleným motivem; výroba magnetky
- Kouzelné karty a komunikační aktivita (přípravná třída, přízemí, pavilon B)
- RoboHry (vestibul v 1. patře, pavilon B) → fungování a způsoby využití našich robotických hraček (bee boti, ozoboti sphero koule atd.)
- Zábava s moderními technologiemi, VOŠ a SPŠ KH (vestibul v 1. patře, pavilon B)
- Výroba antistresových míčků a rozpoznávání emocí (konzultovna týmů duševního zdraví, 1. patro, pavilon B) → zaměřeno na rozvoj wellbeingu, práce s emocemi a se stresem
- Výroba mýdel (kuchyňka, přízemí, pavilon D)
- Tvořivá dílna (třída 5.B, přízemí, pavilon D) → výroba zápichů do květináčů, malba barvami na kamínky, malování mandal pomocí tyček na tečkování, využití ubrouskové techniky
- Přírodopisné okénko (učebna Př/Ch, přízemí, pavilon D) → využití iPadů ve výuce přírodopisu – 3D modely částí lidského těla; práce s mikroskopem; Kahoot kvízy
- Zeměpisné okénko (třída 6.A, 1. patro, pavilon D) → poznávání zákonitostí sopečné aktivity, výroba aktivní sopky pomocí jedlé sody a octa; vrásnění
- English with Famous Songs (učebna JaDM, 1. patro, pavilon D) → procvičování angličtiny, porozumění textu při práci s texty moderních písniček v anglickém jazyce
- English for kids (učebna JaDV, 2. patro, pavilon D) → rozvoj slovní zásoby s využitím pracovních listů
- Sportovní koutek (tělocvična)
Více fotografií naleznete ve Fotogalerii.
Přidáno 25. 9. 2022, autor: Roman Starý